«فصل هرس» به نقد درآمد/قاب بندی‌های فیلم هوشمندانه است

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر جمعه در این نشست که با حضور یوسف آفرینی، منتقد سینما و تئاتر و مدرس دانشگاه برگزار شد، لقمان خالدی رسالت سینمای مستند را نگاه واقعگرایانه به سوژه دانست و گفت: سینمای مستند به من کمک کرد تا از زوایای مختلفی به آدم‌ها نگاه کنم و در مورد آنها زود قضاوت نکنم، بلکه اجازه دهم واقعیت به من بگوید که نسبت به آنچه می‌بینم چه برداشتی داشته باشم. از این رو همیشه سعی کرده‌ام که واقعگرایی فیلم حفظ شود.

وی بی‌اعتمادی که شخصیت فیلم(قاسم تک دهقان) به آن دچار شده است را ناشی از رفتار جامعه دانست و افزود: این بی اعتمادی در همه ما وجود دارد و وظیفه من این است که به اعتماد سوژه خود لطمه وارد نکنم و هم وکیل مدافع تماشاچی باشم، هم وکیل مدافع سوژه خود و در واقع نمی‌خواهم فیلمی بسازم که به این بی اعتمادی دامن زده باشد.

خشونتی که در فضا بود از این بیشتر اجازه شاعرانگی را نمی داد

خالدی در جواب یوسف آفرینی، منتقد حاضر در نشست در خصوص شاعرانگی بیشتر در ساخت این اثر گفت: خشونتی که در آن فضا بود از این بیشتر اجازه شاعرانگی را نمی داد. دوست نداشتم پس از اتمام تماشای فیلم، مخاطب فقط بگوید تصاویر خوبی دیدم، بلکه می‌خواستم مخاطب درگیر این خشونت شود.

این کارگردان اهمیت سرنوشت و تاثیر فیلم هایش بر سوژه و مخاطب را چنین بیان کرد: همیشه در تدوین فیلم‌هایم به این نکته دقت می‌کنم که گذاشتن این تصاویر چه تبعاتی برای سوژه من دارد و بعد از اتمام یک فیلم چه تغییری در جامعه بوجود می آورد. هرچند که فیلم‌های ما زود به بار نمی‌نشیند اما هر فیلمی که می‌سازم به این مساله فکر می‌کنم که اول خودم تغییر کنم و بعد سعی کنم در زندگی سوژه ام تاثیری بگذارم که اگر این دو فاکتور به دست بیاید قطعا در مخاطبین هم تغییراتی ایجاد می‌شود.

آفرینی، منتقد برنامه نیز هوشمندی کارگردان در انتخاب سوژه فیلم را تحسین کرد و با بیان اینکه انتخاب این سوژه باعث جذابیت فیلم برای مخاطب شده است، گفت: فیلم در یک فضای سوء ظن حرکت می‌کند و با پرداخت صحیحی که بر مسائل اجتماعی دارد توانسته اتمسفر اطراف سوژه را به خوبی نشان دهد. کارگردان در افشای اطلاعات آرام،آرام ارائه می‌دهد و با این مهارت مخاطب را به دنبال خود می‌کشد.

قاب بندی‌های فیلم هوشمندانه است

این منتقد قاب بندی‌های فیلم را هوشمندانه توصیف کرد و ادامه داد: تردید حاکم بر سوژه به خوبی در نماها پیداست و مشخص است که با درایت به ساخت آنها دست زده اند هرچند که فیلم‌ساز می توانست از فضاهای مالیخولیایی و شاعرانگی بیشتر در این اثر استفاده کند.

در ادامه این نشست علیرضا عیسوی، مجری-کارشناس سینما هنرو تجربه شیراز تحلیل محتوی و بررسی تاثیرات فیلم مستند بر سوژه و مخاطبین اثر را در راستای نقد ساختاری یک فیلم دانست و افزود: تاثیرات مهمی که فیلم‌های لقمان خالدی بر مخاطبین و سوژه‌های فیلمش گذاشته، نشان از تعهد و اخلاق مداری ایشان است و مشخص می‌کند که این کارگردان باسابقه به هر قیمتی فیلم نمی‌سازد یعنی همان اصلی که متاسفانه بعضی از هنرمندان به آن پایبند نیستند.

در ادامه سلسله نشست های هفتگی سینما هنر و تجربه شیراز در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس فیلم «چهارشنبه» ساخته سروش محمدزاده نقد و بررسی خواهد شد.

[ منبع این خبر سایت مهر-استانها می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان ««فصل هرس» به نقد درآمد/قاب بندی‌های فیلم هوشمندانه است» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت مهر-استانها منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.